JAK PODVRACET SPOTŘEBNÍ CIVILIZACI A JINÉ ÚVAHY

Cena benzínu aneb jak nás stát drbe

24. února 2016 v 18:00 |  Články
Všimla jsem si toho teprve nedávno. Že platíme státu DPH z jeho spotřební daně. Platíme ji u benzínu, alkoholických nápojů a cigaret. Ty druhé dvě komodity nepotřebujeme, tak bychom je mohli bojkotovat, ale pohonné hmoty mnoho z nás potřebuje nutně.

Spotřební daň je narozdíl od ostatních daní částka pevná na nějakou jednotku, nevypočítává se procentem, jako daně ostatní. U bezínu činí 12,84 Kč na 1 litr. Ať se s cenami ropy děje cokoliv, stát dostane vždycky to svoje, aniž by se o výrobu a distribuci pohonných hmot jakkoliv zasloužil.
Nejhorší ale je to, jak stát počítá dál. Spotřební daň přičte k ceně, o kterou se rozdělí výrobce benzínu a jeho prodejce a pak teprve z celé částky vypočítá DPH.
U konkrétního účtu, který vidíte na obrázku, je to takhle:
Základní cena 1 litru benzínu je 7,81 Kč. (827,89 Kč bez DPH : 40, 09 litru = 20,65 - 12,84 spotřební daň = 7,81 Kč) O tuto částku se dělí výrobce a benzínová pumpa. Všichni měli náklady. Platili stavby ropovodů, továren, pump, suroviny, mzdy, dopravu... Ze zisku, který jim zbyl, zaplatí daně. To by mě zajímalo, kolik jim vlastně zbude.
K částce 7,81 Kč přičteme spotřební daň těch 12,84 Kč a vyjde nám cena bez DPH, v tomto případě 20,65 Kč.
No a pak stát vezme součet základní ceny benzínu a spotřební daně a teprve z tohoto součtu vypočítá DPH 21%. Vyměří nám daň z daně. V tomto případě činí DPH 21% ze spotřební daně 2,69 Kč na každém litru benzínu.
Kdyby obou daní nebylo, zaplatila bych v tomto konkrétním případě za benzín 7,81 Kč x 40,09 litrů = 313,- Kč! Zbytek, 688,66 Kč, jsou všechno jen daně, které jsem dala státu za ubohých 40 litrů benzínu.
Pro nás, obyčejné smrtelníky to znamená toto:
Průměrné zdanění našich příjmů je kolem u nás kolem 44%. Pak nám zbyly peníze, abychom žili. Když kupujeme potraviny a další běžné věci, stát nám z našich zdaněných příjmů vezme formou DPH dalších 21%. A když kupujeme benzín v současných cenách, tak konkrétně u něj nám z našich zdaněných příjmů vezme dalších necelých 69 %. Čistě hypoteticky - kdyby někdo nakupoval pouze benzín v současné ceně, byl by celkově zdaněn cca 89% a plodů jeho práce by mu zbylo pouhých 11%.
Osobně bych považovala za logické a správné, aby stát tyto daně používal pro nás. Spotřební daň a tu vybranou část DPH, kterou si ještě přirazil, by měl vrazit pouze do zdravotnictví v případě cigaret a alkoholu. V případě benzínu do oprav a výstavby silnic. Ale to on ne. Spíš to rozfrcá.
Spotřební daň s sebou nese i riziko. Je to podhoubí, kde může vznikat trestná činnost. Deklarovat něco, co je benzín, jako něco jiného, aby tam nemusela být ta spotřební daň. Když to někdo udělá, je zločinec. Ale podle mě uměle vyrobený. Kdyby stát tak nemlaskal, nikomu by se nevyplatilo snažit se ho "šidit". Ačkoliv podle mého soukromého názoru stát šidí nás a nedivím se, když se to někdo snaží obejít. Když čtu, že někdo vyvezl komoditu, kterou deklaroval jako jinou a stát tak okradl na spotřební dani a DPH, mám vždycky dojem, že udělal správně.
Platit tak vysokou spotřební daň za tak mizerné služby a zákony, kterými nás naše vlády oblažují, a daň z daně se mi totiž zdá jako bohapusté okrádání státem.

Růžově je zakroužkovaná spotřební daň, kterou platíme ze svých už jednou zdaněných příjmů.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Intuice Intuice | E-mail | Web | 24. února 2016 v 18:07 | Reagovat

Jsem ráda, že benzín nepotřebuji.

2 María María | Web | 24. února 2016 v 23:32 | Reagovat

A pak ať se stát (tedy, jeho představitelé) diví, že jsou lidi nas... nespokojení.

3 Anidea Anidea | E-mail | Web | 25. února 2016 v 11:30 | Reagovat

[1]: Hm. To se máš...

[2]: No, já třeba jsem docela nespokojená.

4 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 25. února 2016 v 11:41 | Reagovat

Velmi přesně popsáno. Tato tzv."spotřební daň" je ve skutečnosti jakousi obdobou feudální daně, kterou od svých poddaných vybírali feudálové za to, že jim dovolili třeba vařit pivo nebo pálit kořalku.
V moderní ekonomice taková daň nemá žádné opodstatnění a navíc je velice nemorální.
Stát se v tomto případě chová stejně jako zločinecké gangy, které od obchodníků vybírají tzv. "výpalné", neboli "racketeering". Tedy berou si od obchodníků peníze za nic.
Takže je to vlastně zločinecká daň. A tím prakticky stát vytváří podhoubí k další návazné zločinecké činnosti, jak píšeš.
Viz nedávná metanolová aféra. Tím největším zločincem v té aféře a největším viníkem úmrtí těch lidí, je ve skutečnosti stát. Protože kdyby stát nevybíral tu zločineckou spotřební daň z alkoholu, tak by nikdo by nemohl rozjet byznys s pančovaným alkoholem, jelikož by se mu nevyplatilo.
A princip DPH je prakticky stejný, protože se platí daň za něco, co už bylo jednou zdaněno daní ze zisku.

5 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 25. února 2016 v 11:46 | Reagovat

[2]: Ale oni se vůbec nediví, že jsou lidé nespokojeni. Ono je jim to totiž úplně ukradené. Oni totiž nešli do politiky proto, aby byli lidé spokojení. Oni tam šli především proto, aby byli spokojeni oni sami. ;-)

6 Intuice Intuice | E-mail | Web | 25. února 2016 v 15:39 | Reagovat

[5]: Moc hezky napsáno, souhlasím.

7 dadainka dadainka | Web | 25. února 2016 v 17:45 | Reagovat

Svinstvo.

8 Mind Mind | E-mail | Web | 25. února 2016 v 19:09 | Reagovat

Jak náš velectěný prezident Zeman řekl: ,,DPH je daň z přikradené hodnoty.'' ( ano přesně tekhle to nebylo, ale podstata je stejná)Určitě by na to někdo nebo nějaké noviny mohli poukázat, jenže hned by to vydání bylo hned stáhnuto z prodeje a ty noviny zavřeny, takže s tím asi nikdo nic neudělá.

9 Anidea Anidea | E-mail | Web | 25. února 2016 v 19:37 | Reagovat

[4]: No zločinecké gangy chránily ty ochodníky před jinými zločineckými gangy. Narozdíl od státu. Souhlasím s kždou čárkou, kterou jsi napsal.

[8]: Jo, máš naprostou pravdu. A to se dneska fakt nesmí. Připadám si tváří v tvář našim oficiálním médiím jako za komančů.

10 Helena Helena | E-mail | Web | 25. února 2016 v 20:16 | Reagovat

Je to velký byznys, tady je dań jen 19% .
To víš, vždy se pěkně vysoce zdaní to, co lidi potřebují každý den, tj. potraviny a energie. Přitom jsou na trhu už delší dobu elektromobily, které neznečištˇují až tak živ. prostředí......

11 Anidea Anidea | E-mail | Web | 25. února 2016 v 20:26 | Reagovat

[10]: Elektromobily a další zdroje pohomu vozů nikdy neprojdou. O to se výrobci benzínu a nafty dobře starají.

12 Chudobka1970 Chudobka1970 | Web | 27. února 2016 v 16:22 | Reagovat

To je teda pěkná se sprosťárna!!!! 8-O

13 Anidea Anidea | E-mail | Web | 27. února 2016 v 20:32 | Reagovat

[12]: Jo!!! Mělo by se o tom pořád psát a protestovat!

14 Illumináti Illumináti | Web | 22. března 2016 v 16:42 | Reagovat

wow
           such hejt
much DPH
                          very cena
         8-)  8-)  8-)  8-)  8-)  8-)

15 hedd hedd | Web | 22. března 2016 v 19:33 | Reagovat

Ještěže benzín nepotřebuju! :D

16 zpolamrtev zpolamrtev | 22. března 2016 v 20:31 | Reagovat

Další nádherný příklad našeho nádherného státu... Nuže, jeden se potom může nechat zavřít do vězení nebo blázince, kde by se měl možná i líp a nemusel se na to všechno dívat. Nebo můžeš začít hubnout! Začni jezdit na kole! Hlubokým nádechem vdechuj zplodiny z aut před tebou a pomalu vydechuj všechno tvoje utrpení a hořkost ze života... Zatímco ti vypadává nákup z košíku a dítě, které bylo v kleci za kolem,už tam není.

17 Lane Lane | Web | 22. března 2016 v 20:54 | Reagovat

Je smutné, že náš stát takhle vydrbává se slušnýma lidma. Je mi děsně, když se podívám na svou výplatnici a zjistím, že mi devět tisíc odchází státu. A co z toho? Abych měla dost peněz, musím permanentně dělat přesčasy a makat o víkendu. A když onemocním? Nemám žádnou jistotu... Moje kamarádka kvůli tomuhle skvělému systému skončila na nějakou dobu na ulici- když byla malá, její máma vážně onemocněla. Byla sama se dvěma dětmi a stát se na ni vybodl. Přitom to byla ženská, co pracovala celý život a vždy všechny své povinnosti platila včas. Navíc mě štve, že daně platíme tolikrát. Z výplaty nám po zaplacení daní zbyde almužna. Jdeme do obchodu, všude jsou daně. Chceme něco prodat- daně! Dostaneme drahý dárek od někoho, kdo není rodinný příslušník- daně! Vypadá to tu jako v pohádce Tajemství staré bambitky. Sypeme státu ohromné peníze a nic z toho nemáme.. Platíme si zdravotní pojištění, ale když jdeme k zubaři, tak si musíme chystat tisíce. To je bordel tohle.

18 retrofeeling retrofeeling | Web | 22. března 2016 v 20:56 | Reagovat

[1]: Ale jo, potřebuješ. Netvrď mi, že nikam nejezdíš, že všude chodíš jen pěšky nebo na kole... Ono totiž se ta cena benzínu promítá i do hromadné dopravy všeho druhu... Není to jenom o tom, že teď zrovna nemáš auto, tak se tě to netýká.

19 Intuice Intuice | E-mail | Web | 22. března 2016 v 21:05 | Reagovat

[18]: Nepřímo potřebuji. Využívám hromadnou dopravu. Ale sama ho nemusím kupovat. Auto jsem neměla nikdy.

20 Jana Jana | E-mail | Web | 22. března 2016 v 23:45 | Reagovat

Bezin. ... to mj hned vyvstane na mysli trapas od nás z benzínky .... mam paničkou hrůzu tam jezdit. Ale ano,poslední dobou dost hledime, kterýma item pojedeme jak daleko kvůli spotřebě :(

21 baywatchnights baywatchnights | E-mail | Web | 23. března 2016 v 4:32 | Reagovat

Jo, tohoto jsem si "všiml" už někdy před 10 lety - a to během výuky účetnictví na obchodce, kdy jsme řešili mj. nárok na odpočet DPH, ale i nárok na odpočet spotřební daně - tzn. tehdy jsem zjistil, že u alkoholu, tabákových výrobků a pohonných hmot se počítá "daň z daně".

A teď k té nemorálnosti. Na VŠ jsem se pak učil, že jestli je efektivní z něčeho vybírat daně, pak zejména z věcí, které "budou používány tak jako tak, i přes jejich zdanění". Jak vidno, tak alkohol/cigarety/benzín jsou hojně užívány přes jejich vysoké zdanění. Takže to funguje. :-)

Zato o dost neefektivnější je např. zdanění práce, protože tam už to je o tom "uhnutí" - bude-li naše práce vysokým procentem zdaněna, tak si budeme o to víc rozmýšlet, zda vůbec pracovat či zda pracovat "tolik".

Mmch. na svých stránkách jsem už jednou zmiňoval a tady to můžu i zopakovat - pracuje-li někdo na dohodu o provedení práce (což nemusejí být jen brigády, ale někteří zaměstnavatelé dávají pracovníkům záměrně tento kontrakt, aby za ně nemuseli odvádět sociální a zdravotní pojištění + vyplácet jim dovolenou/nemocenskou) a třeba půl měsíce promarodí, může mu pak vyjít hrubá mzda třeba jen 5000 Kč.

A kolik z těch 5000 Kč zaplatí na zdravotním pojištění? Odpověď zní: 1337 Kč. Ano, téměř 27 % hrubé mzdy spolkne odvod na zdravotním pojištění.

A proč tolik? Protože 1337 Kč je pevný odvod, vypočítaný jako 13,5 % z minimální mzdy.
No a protože se minimální mzda (opět) zvýšila, tak lidé pracující "na dohodu" musejí odvést o to vyšší zdravotní pojištění (např. v roce 2013, kdy byla minimální mzda 8000 Kč, činil tento odvod "jen" 1080 Kč).

Zajímalo by mě, kolik % lidí z těch, kteří vítají zvýšení minimální mzdy, ví o tomto úskalí.
A taky by šlo argumentovat, že je to nemorální atd.
Ale rozhodně by mě nenapadlo, nějak toto pravidlo obcházet (srov. s argumentem "obcházet placení spotřební daně s ohledem na to, že stát ty peníze dost možná 'rozfufruje').

22 gitty93 gitty93 | E-mail | 23. března 2016 v 7:54 | Reagovat

pro mě je mnohem zajímavější otázkou, zeptat se sama sebe, kolik stojí údržba silnic, jejich výstavba a všechny ty hlouposti kolem a odkud že se na to vlastně berou peníze

23 Eleanor Eleanor | E-mail | Web | 23. března 2016 v 10:20 | Reagovat

Hlavně miluji argument státu, že autem jezdit nemusíme, že jsou MHD a množství vlakové a autobusové dopravy, které nás levněji dopraví, kam potřebujeme. Už ale nikoho nezajímá, že časy autobusů jsou často nelogicky posunuté tak, aby nenavazovali na vlakové či jiné spoje.

Z vlastní zkušenosti vím, že MHD v noci a brzy ráno odjíždí pět minut po konci šichty lidí u nás v podniku. Jezdilo by jich mraky, ale za 5 minut to na zastávku nejde stihnout. Autobus tedy odjede prázdný a davy lidí se vyhrnou do svých aut.

Když pak jedu do školy, musím jet autobusem na nádraží, kde vlak odjíždí tři minuty před příjezdem autobusu na konečnou zastávku. To samé naopak. Pokud přijede vlak, odjíždí autobus tří minuty po příjezdu vlaku. Takový detail, že pěšky to je od jedné zastávky k druhé cca kilometr a tedy se to nedá zvládnout opět nikoho nezajímá.

Z ekologických důvodů se snažím autu vyhýbat a tím i nepřímo spotřební dani - přeci jen při využití hromadné dopravy jsou náklady nižší, na druhou stranu je to na úkor času. Někdy také člověk prostě nemá na výběr (špatná spojení, dlouhé čekání na přestupech apod.), takže autem jede. Stát prostě ví, jak na nás vydělat...

24 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 23. března 2016 v 12:10 | Reagovat

Kupujte místo aut velbloudy a všechno bude fajn :-D

25 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 23. března 2016 v 13:10 | Reagovat

[24]: No že jo...:)

26 Anidea Anidea | E-mail | Web | 23. března 2016 v 20:17 | Reagovat

[14]: Jawohl, very very cena.

[15]: Jak tu někdo psal, jeho cena se promítá do cen všeho zboží, protože ho někdo vezl autem.

[16]: Nádherný svět. Ta vize se Ti povedla!

[17]: Máš naprostou pravdu. Stát má stále nataženou ruku, ale když obyčejný člověk potřebuje pomoc, obrátí se zády.

[20]: Jasně, když si z ceny stát ukradne tolik a proto je ta cena tak vysoká!

[21]: Díky za obsáhlý a zajímavý komentář, určitě je přínosný pro další čtenáře.
Máš samozřejmě pravdu. Danění vidíme na všem. Jídlo s DPH 21%, ty spotřební daně. Naopak vlastní daně z příjmu tak vysoké nejsou. Ta pojištění, která nejsou nic jiného než převlečená daň, protože jsou povinná, mají živnostníci ještě tvrdší, než píšeš. I když nevyděláš nic, vždycky obě zaplatíš v součto něco málo přes 3900,- Kč měsíčně. Ale když to zabalíš a jdeš na pracák, dostaneš naprosté minimum. Znám pár lidí, které ta pojištění zlikvidovala. Měli špatná období, nic nevydělali, ale tohle prostě platit museli. Kolikpak procent je 3900,- Kč třeba z 1000,- nebo z nuly?

[22]: Nebo kolik by stály, kdyby se spousta peněz nerokradla.

[23]: To je příšerné, ani jsem netušila, jak je ta doprava špatně organizovaná. Proč to někdo nezmění, vždyť by dopravci vydělali víc, kdyby měli plné autobusy!

[24]: Pravda, na seně není spotřební daň.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama