JAK PODVRACET SPOTŘEBNÍ CIVILIZACI A JINÉ ÚVAHY

Ovesná polévka - jídlo pro chlapy

9. února 2016 v 8:43 |  Kuchyně
Často přemýšlíme, co jednoduchého teplého předhodit své rodině. Aby to bylo zároveň i jakž takž zdravé, mnoho z nás se snaží vyhýbat polotovarům, protože podle různých rozborů obsahují kde co jiného, než jen potraviny.
Často se i píše o tom, že dnešní člověk, přecpán "prázdnými kaloriemi" ve skutečnosti strádá hlady, protože průmyslově zpracované potraviny nemají výživové hodnoty, které mělo jídlo našich nedávných i chudých předků. Já vlasně nevím, co jsou to ty "prázdné kalorie", ale pro jistotu se snažím vařit ze základních surovin, vědoma si bohužel toho, že ani ony už dnes nejsou, co bývaly...

Moje babička taky vařívala jednoduchá a levná jídla ze základních surovin. Jedli jsme často škubánky, nastavovanou kaši, klafané brambůrky a kyselo. Něco mi chutnalo, něco ne. Například uhlířčinu nebo rohlíkovou polívku jsem považovala za vrchol nechutnosti.
Co jsem naopak ráda měla, to byla vločková polívka. Je celkem jednoduchá, stačí nám pár surovin a jako večeře pro někoho, kdo se snaží trochu zhubnout, je až ideální. Je vhodná k drobnému zapodvracení spotřební civilizace a to tak, že si nekoupíme polívku z pytlíku a tím naznačíme výrobcům, co si o ní myslíme.

Recept:

1/4 l vody
2 lžíce ovesných vloček
mrkev
trochu mléka a másla
1 vejce
majoránka
česnek
sůl

Ovesné vločky, mrkev nakrájenou na kolečka, majoránku a rozdrcený česnek vaříme za občasného míchání asi tak 20 minut. Celé vajíčko rozkvedláme v půlce hrnečku mléka, přilijeme do polévky a necháme přejít varem.
Nakonec přidáme jiskřičku másla.
K polévce můžete zakousnout krajíc svého domácího chleba, který si upečete podle tohoto receptu.

Co se mimo jiné píše o ovesných vločkách: (http://www.aktin.cz/clanek/1466-ovesne-vlocky-nejlepsi-zdroj-energie):
"Co se mužů týče, ovesné vločky napomáhají zvyšovat hladinu hormonu testosteronu. Vločky tedy spolu s celozrnnými výrobky a obilninami působí nejen jako afrodiziakum, ale jejich konzumace umocňuje schopnost těla budovat svalovou hmotu a současně spalovat tuky."
Také jsem se dočetla, že římští legionáři před bojem dostávali víno, ve kterém byla nabobtnalý rozemletý oves. Ne nadarmo se ovsem krmí koně.
Ovesná polévka je vhodná pro lidi se zhoršenou snášenlivostí lepku, protože oves obsahuje druh lepku jménem Avenin a ten se tráví dobře. Celiakici - alergici si přeci jen musí dát pozor, protože oves se zpracovává na stejných strojích jako ostatní druhy obilí a tak se do ovesných vloček můžou stopy lepku pšeničného přece jen dostat.
Někdy napíšu recept, jak si můžeme udělat z ovesných vloček domácí energetický nápoj.

Tags: domácí výroba potravin, domácí strava, domácí kuchyně
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Kitty Kitty | E-mail | Web | 9. února 2016 v 10:56 | Reagovat

Ovesné vločky jsou v naší stravě (dva senioři) na jídelníčku hodně často. A zrovna teď potřebuju hubnout, takže díky za tento článek.
Jo a dnes mi pošta donesla tvoji knížku "Jak přežít konec civilizace". Těším se na její pročítání. Čtu i další recenze na ni a jsou veskrze příznivé. Určitě si z ní odnesu užitečné poznatky. Díky, že jsi si dala tu práci a napsala ji pro nás :-)

2 Van Vendy Van Vendy | Web | 9. února 2016 v 15:37 | Reagovat

Vločkovou jsem zatím nezkoušela, ale vypadá to na dobrou rychlovku. Navíc vločky jsou fakt dobré, synovci je začali jíst pravidelně a zlepšilo se jim výrazně trávení. ;-)
Mám dojem že z ovesných vloček se dělá i pleťová maska, když se namočí. :-) Já teda nejsem moc vločkový příznivce, ale sem tam si vločky namočím, s mlékem nebo jogurtem.

3 Anidea Anidea | E-mail | Web | 9. února 2016 v 18:52 | Reagovat

[1]: Páni, to jsi mi udělala radost. Doufám, že Tě knížka nezklame. Ale Ty, jako holka z hospodářství, takovouhle knihu fakt nepotřebuješ. Všechno to určitě víš :-)

[2]: Zkus to, není to moc práce a je to docela syté :-) A dietní.

4 Kitty Kitty | E-mail | Web | 9. února 2016 v 20:16 | Reagovat

[3]: Pozor, jsem náplavou. V dětství jsem toho moc nenasála a neřekla bych, že mi to nějak tloukli do hlavy. Ale mám ji a budu si v ní rochnit nad nápady ;-)

5 Sugr Sugr | E-mail | Web | 10. února 2016 v 18:19 | Reagovat

No vidíš a AP se cpe ovesnou kaší, aby lépe chodil na wc a tvrdí, že mu po ní narostlo bříško. (asi o 2 milimetry) :-D

6 Anidea Anidea | E-mail | Web | 10. února 2016 v 20:35 | Reagovat

[5]: Já Ti nevím, jestli to pomůže s WC. Ono tam té vlákniny zase tak obrovské množství není :-) Kdo je AP? Aby mu nerostlo bříško, musel by cvičit :-)

7 Chudobka1970 Chudobka1970 | Web | 10. února 2016 v 21:11 | Reagovat

Dík za tip na víkendovou polévku. Něco podobného energeťáku si občas dělám. Smíchám rozdrtím a našlehám vločky, jogurt, mléko, banán, rozinky,čokoládu, med a semínka. Chci zkusit tvůj chleba, jen z poloviční dávky, protože jsme jen dva. :-)

8 Anidea Anidea | E-mail | Web | 10. února 2016 v 21:45 | Reagovat

[7]: To je určitě výborný koktejl. Dělám si jednodušší :-)
Ke chlebu: zjistila jsem, že když potřebuju menší bochník, nemůžu chovat menší množství kvasu. Nesvědčí mu to. Brzy si sežere zásoby a chcípne. Musela jsem recept upravit. Z poloviční dávky to skoro nejde, zkoušela jsem to. Pro 2/3 bochník o hmotnosti cca 800 g je to takhle pro domácí pekárnu: 170 g vody, 5 dkg žitné mouky, 25 g hladké bílé a 400 g kvasu připraveného z 200 g žitné mouky a 200 g vody. Množství vody je pro domácí pekárnu. Jestli ji nemáš, dej jí tam míň. Ať se zadaří! Tvoje koblížky byly parádní, tak máš dobrou průpravu :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama